Waarom juristen altijd nee zeggen (Of de architecten-paradox)

Ja hoor, weer een Audi die nét voor me langs glipt. Ingebouwde voorrang noemt mijn man dat. Sinds hij me dat heeft verteld, zie ik het ook. Audi’s kruipen overal voor. Altijd.

Vooroordelen. We hebben ze allemaal. Over juristen bijvoorbeeld: die zeggen altijd nee.

Waarom doen juristen dat toch altijd?

Vorige week sprak ik nog met mijn klant Hans: “Elke keer als ik iets wil, gaat hij (lees: de jurist) ervoor liggen. Daarom vraag ik hem liever niet om hulp.” Wat was er gebeurd? Hans had van de wethouder een opdracht gekregen: “Zorg ervoor dat je de architect krijgt die de sporthal ontwierp. Ik wil dezelfde uitstraling voor het nieuwe gebouw.” Hans schreef daarom in het voorstel dat die bewuste architect de opdracht moest krijgen. Want die weet precies wat wij willen en dat scheelt weer tijd en dus geld. Laat de jurist er maar een juridisch sausje overheen gieten. Maar de jurist zei direct nee. “Zie je wel”, zei Hans.

Hoe kun je het voorkomen?

Hans had het veel slimmer kunnen aanpakken. Hoe? Door de jurist direct bij het voorstel te betrekken en hem mee laten denken. Want dan had de jurist direct een correcte oplossing gegeven.

Ik zie het in de praktijk helaas nog vaak. Een jurist wordt pas achteraf ingeschakeld. En daardoor ontstaat wederzijdse irritatie en ontstaan vooroordelen. De vrager vertelt dat de jurist altijd nee zegt. En de jurist zegt dat hij altijd te laat wordt gevraagd. Terwijl de oplossing zo simpel kan zijn: praat met elkaar.

Ja maar, dat is toch de rol van juristen: nee zeggen?

Een goede jurist past de wet op een slimme manier toe. Hij  zegt nee op het moment dat je door rood licht wil rijden. Net zoals de jurist uit het voorbeeld van Hans. De jurist heeft Hans én de wethouder namelijk behoed voor flinke misser: niet-rechtmatig handelen. Het voorstel was in strijd met de Aanbestedingswet.

Er zijn steeds meer organisaties waar juristen en inkopers in één team werken. En dat levert veel op. De jurist kan vanaf het begin praktijkvragen beantwoorden. Oplossingen worden niet alleen bedacht, maar ook in de praktijk uitgevoerd. Omdat de jurist bij het hele proces betrokken is, ontstaat er achteraf ook minder gedoe.

En nu?

Heb jij ook alleen maar contact met de jurist bij problemen en hoor je veel te vaak nee? Loop dan nú naar hem of haar toe en ga in gesprek.

P.S. Meer lezen over miscommunicatie in het algemeen?

In zijn boek “Doorbreek de Cirkel” beschrijft Arend Ardon hoe wij, als we iets van anderen willen, kijken naar die anderen. We maken een soort foto  van de ander. Zonder onszelf daarin te plaatsen. We vergeten onze eigen rol in het communicatieproces te beoordelen.

Op YouTube kun je ook veel filmpjes waarin Arend Ardon vertelt over zijn bevindingen. Hierbij alvast een eerste link: https://www.youtube.com/watch?v=SG5O5YY … redirect=1

rachel      Rachel Heeringa, vanJoris

Contactgegevens

Wipstrikkerallee 95
8023 DW Zwolle
info@vanjoris.nl
M 06 463 07 327

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

vanJoris Passend aanbesteden